Wielointeligentna edukacja dziecka bazuje na teorii inteligencji wielorakich profesora Harvardu Howarda Gardnera. Według niego nie ma dwojga dzieci o takim samym profilu inteligencji. Każdy człowiek jest niepowtarzalny i niepowtarzalny jest także profil jego inteligencji. Dlatego też nie można porównywać dzieci między sobą. Każdy z nas posiada wiele inteligencji, a z kolei każda z inteligencji ma specyficzne mechanizmy odbierania informacji ze świata zewnętrznego oraz ich przetwarzania i wykorzystywania.
Gardner opisał siedem rodzajów inteligencji: językową, matematyczno-logiczną, ruchową, wizualno-przestrzenną, muzyczną, interpersonalną, intrapersonalną oraz przyrodniczą, podkreślając tym samym, że lista ta nie jest zamknięta. Każda z inteligencji jest naszym potencjałem, służącym do rozwiązania problemów oraz dającym ujście naszej kreatywności.
Ważne jest również, aby jedynie wybrany rodzaj inteligencji nie był uprzywilejowany, jak to się dzieje w tradycyjnej szkole, gdzie znaczną przewagę ma inteligencja językowa i logiczno-matematyczna. Dzieje się to za sprawą systemu nauczania, który wdraża i weryfikuje wiedzę ucznia poprzez wykorzystanie głównie wspomnianych dwóch rodzajów jego inteligencji. Sytuacja taka powoduje, że zróżnicowanym pod względem profili inteligencji dzieciom odbiera się równe szanse wykazania się ich zdolnościami i potencjałem.
W jaki sposób wykorzystać maksimum możliwości naszych dzieci?
Odpowiedzią jest diagnoza profilu inteligencji. Jest to nic innego jak rozpoznanie potencjalnych możliwości tkwiących w każdym dziecku i wykorzystywanie ich we wspieraniu jego wszechstronnego rozwoju ucznia. Kolejnym krokiem jest taki sposób planowanie zajęć szkolnych, by angażowały one najmocniejsze strony ucznia i wykorzystywały zdolności, jakimi dysponuje do zdobywania wiedzy i rozwoju. Daje to możliwość maksymalnego spożytkowania potencjału dziecka, które osiąga nieporównywalnie lepsze rezultaty w nauce, poznaje lepiej siebie i swoje mocne strony. Uczy się również jak korzystać ze swoich talentów, by osiągać zamierzone cele oraz lepiej rozumie siebie i innych.